A partnerszervezetek mindegyike tartott már hosszabb tábort, szabadegyetemet. A Vajdasági Ifjúsági Fórum a Vajdasági Szabadegyetemet, a Kárpátaljai Magyar Diákok és Fiatal Kutatók Szövetsége a Kárpátaljai Nyári Egyetemet, a Máréfalvi Rozetta Egyesület tánctáborokat tart fiataloknak és gyerekeknek.
A saját programjaik szervezési nehézségeinek és sikereinek ismertetése után, a vitaindító kérdés következett: Beemelhető-e a sport általi nevelés módszertana a nyári egyetemek programjaiba? A sport általi nevelés meghatározott értékek átadása a mozgással vagy sportágak módszereivel egybekötött gyakorlatokban.
Mindhárom partnerszervezet eltérő országból érkezett, de a külhoni magyarok közül kerül ki mindegyikük célcsoportja. A nemzetiségi eltérések miatt a programba bevont más nemzetiségekkel összhangban kell dolgozni. A különbségek közelítése és a hasonlóságok erősítése céljából az empátia és tolerancianövelés kiemelt fontosságú.
A vita során a fő témák a következők voltak:
-
- Az átadandó értékek kiválasztása (célszerű lokális problémákra reagálni)
- A megfelelő gyakorlatok kiválasztásának módszere (létszám, időkorlát, csoportösszetétel, eszközpark)
- A jó gyakorlatokat követő reflektálás (debriefing) fontossága és kivitelezése
- Melyik sportágak ideálisak a sport általi nevelés módszertanához?
- Önkéntesek és egyesületi munkatársak oktatása a módszertanra
- A sport általi nevelés hatása a fiatalokra
A műhelymunka második felében három nemzetközi sport általi nevelés módszertanát használó jógyakorlatot ismertek meg és értékeltek a résztvevők.
A műhelymunka konstruktív vitával és tapasztalatcserével zajlott.