Hogyan lehet nevelni a sport által?
Douglas Hartmann szerint a sport egy nagyon erős fejlesztő eszköz, különösen többkultúrájú közösségekben. A sport általi nevelést több szempontból határozhatjuk meg. Egyrészt vizsgálhatjuk a nem-formális pedagógia oldaláról. A Kompasz, kézikönyv fiatalok emberi jogi neveléséhez (Európa Tanács) szerint „a nem-formális pedagógia egy, a résztvevő tanulók szociális kompetenciáit fejleszteni célzó megtervezett nevelési tevékenység, amely a közoktatási tantervnek nem képezi közvetlen részét. A nem-formális pedagógiát sok civil szervezet alkalmaz közösségi tevékenysége során. A nem-formális pedagógia legfontosabb jellemzői:
✓ Önkéntes alapon működik (nem kötelező),
✓ Mindenki számára hozzáférhető,
✓ Konkrét nevelési célokkal megvalósuló nevelési tevékenység,
✓ Aktív részvételen alapul és tanulóközpontú,
✓ Demokratikus állampolgári és életviteli kompetenciákat fejleszt,
✓ Egyéni és kollektív tanulási formákat is tartalmaz,
✓ Holisztikus és folyamatorientált (az embert, mint egészet fejleszti, a célhoz vezető út ugyanolyan fontos, mint az elért eredmény)
✓ Tapasztalati tanulásra és a tanuló valódi igényeire épül.
További információk a sport általi nevelésről és azt alkalmazó gyakorlatok hamarosan elérhetővé válnak az Ifjúsági Módszertani Kézikönyvben, amely online letölthető verzióban felkerül a honlapra.